Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pisał: "'Jaźń' jest 'buddą', 'budda' jest 'jaźnią'-ta prawda nie oznacza, że świat jest wytworem jaźni". Nishida podkreślał bowiem, że teoria wyłączności jaźni musi być także rozpatrywana w kontekście 'logiki paradoksu', według której "jaźń nie jest jaźnią i dlatego właśnie jest jaźnią".

Teoria 'jaźni jako jedynej rzeczywistości' wyraża tylko jeden aspekt
'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Skoro wszystko jest sprzecznie
tożsame z jaźnią, można powiedzieć, że istnieje tylko jaźń. Nie oznacza to,
że istnieje tylko 'jaźń jednostkowa', a reszta jest złudzeniem. W 'logice
paradoksu' tożsamość jest zawsze sprzeczna i dlatego utożsamiane elementy
zachowują swoje odrębne cechy.
Wielu mistrzów zen, którzy stosowali 'logikę paradoksu
pisał: "'Jaźń' jest 'buddą', 'budda' jest 'jaźnią'-ta prawda nie oznacza, że świat jest wytworem jaźni". Nishida podkreślał bowiem, że teoria wyłączności jaźni musi być także rozpatrywana w kontekście 'logiki paradoksu', według której "jaźń nie jest jaźnią i dlatego właśnie jest jaźnią". <br>&lt;page nr=235&gt;<br>Teoria 'jaźni jako jedynej rzeczywistości' wyraża tylko jeden aspekt <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Skoro wszystko jest sprzecznie <br>tożsame z jaźnią, można powiedzieć, że istnieje tylko jaźń. Nie oznacza to, <br>że istnieje tylko 'jaźń jednostkowa', a reszta jest złudzeniem. W 'logice <br>paradoksu' tożsamość jest zawsze sprzeczna i dlatego utożsamiane elementy <br>zachowują swoje odrębne cechy. <br>Wielu mistrzów zen, którzy stosowali 'logikę paradoksu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego