Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wielogłosową missa pastoralis, określaną także jako msza pasterska lub
kolędowa (R. Pośpiech 1944, s. 270). Melodiami kolęd posługiwano się w mszach
z łacińskimi tekstami ordinarium missae bądź w tzw. mszach polskich.
Jednym z wczesnych przykładów tego typu mszy XX-wiecznej jest łacińska Msza
Pasterska "osnuta na tle melodyi kolendowych polskich" (b.r.) Dembińskiego.
W tej prawdziwie missa quodlibetica kompozytor wykorzystał aż 26 melodii różnych
kolęd i pastorałek, podając w odpowiednich miejscach partytury ich incipity
tekstowe. Są tu oczywiście kolędy powszechnie znane ­ Anioł pasterzom mówił,
Wśród nocnej ciszy czy Lulajże Jezuniu, lecz także wartościowe stare kolędy,
również funkcjonujące w krajach Europae Christianae, np
wielogłosową missa pastoralis, określaną także jako msza pasterska lub <br>kolędowa (R. Pośpiech 1944, s. 270). Melodiami kolęd posługiwano się w mszach <br>z łacińskimi tekstami ordinarium missae bądź w tzw. mszach polskich.<br> Jednym z wczesnych przykładów tego typu mszy XX-wiecznej jest łacińska Msza <br>Pasterska "osnuta na tle melodyi kolendowych polskich" (b.r.) Dembińskiego. <br>W tej prawdziwie missa quodlibetica kompozytor wykorzystał aż 26 melodii różnych <br>kolęd i pastorałek, podając w odpowiednich miejscach partytury ich incipity <br>tekstowe. Są tu oczywiście kolędy powszechnie znane ­ Anioł pasterzom mówił, <br>Wśród nocnej ciszy czy Lulajże Jezuniu, lecz także wartościowe stare kolędy, <br>również funkcjonujące w krajach Europae Christianae, np
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego