Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
obecność dzieł kultury? Zazwyczaj interpretuje się tę obecność jako wyraz osobistych upodobań, wręcz stylu potomka jednego z największych włoskich rodów i wyrafinowanego konesera sztuki. Zapewne, trudno tym upodobaniom zaprzeczyć. Niemniej, gdyby rzecz do tego ograniczyć, filmy Viscontiego musiałyby razić tępą ilustracyjnością, stęchłym zapachem muzealnych gablot, a w najlepszym przypadku postawą biernego konsumenta kultury, albo - jak pisał kiedyś Stanisław Brzozowski - "lustrującego swój harem duchowy eunucha". Tymczasem muzealnej stęchlizny nawet niechętny Viscontiemu obserwator nie wyczuje. Przeciwnie - aż tryska tu od emocji i namiętności zarówno w świecie bohaterów, jak i w samej narracji.
Może jest więc inaczej, może to nie dekoracja, lecz bohater dramatu
obecność dzieł kultury? Zazwyczaj interpretuje się tę obecność jako wyraz osobistych upodobań, wręcz stylu potomka jednego z największych włoskich rodów i wyrafinowanego konesera sztuki. Zapewne, trudno tym upodobaniom zaprzeczyć. Niemniej, gdyby rzecz do tego ograniczyć, filmy Viscontiego musiałyby razić tępą ilustracyjnością, stęchłym zapachem muzealnych gablot, a w najlepszym przypadku postawą biernego konsumenta kultury, albo - jak pisał kiedyś Stanisław Brzozowski - "lustrującego swój harem duchowy eunucha". Tymczasem muzealnej stęchlizny nawet niechętny Viscontiemu obserwator nie wyczuje. Przeciwnie - aż tryska tu od emocji i namiętności zarówno w świecie bohaterów, jak i w samej narracji.<br>Może jest więc inaczej, może to nie dekoracja, lecz bohater dramatu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego