Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
Rassenkampf Gumplowicz zadawał sobie pytanie, czy w tej sytuacji dadzą się odkryć jakiś inne elementy, mogące spełniać warunki stawiane podmiotom społecznym. I tutaj znajdował on pozytywną odpowiedź: "są nimi rozmaite etniczne i społeczne grupy, z których składa się ludzkość". Przyjmując takie rozwiązanie, myśliciel stawał w niezbyt łatwej sytuacji: konsekwentnie powinien był odmówić grupie cech, które już zdeprecjonowały jednostkę ludzką. Grupa, jako jedyny i podstawowy element społeczny, nie mogła posiadać w tym kontekście ani komponentu materialnego, ani duchowego, lecz tylko specyficzny komponent społeczny. Do problemu istnienia grupy społecznej powracał Gumplowicz niejednokrotnie, choć często nie formułował explicite swego zdania. Stosunek do niematerialności grupy
Rassenkampf</foreign> Gumplowicz zadawał sobie pytanie, czy w tej sytuacji dadzą się odkryć jakiś inne elementy, mogące spełniać warunki stawiane podmiotom społecznym. I tutaj znajdował on pozytywną odpowiedź: "są nimi rozmaite etniczne i społeczne grupy, z których składa się ludzkość". Przyjmując takie rozwiązanie, myśliciel stawał w niezbyt łatwej sytuacji: konsekwentnie powinien był odmówić grupie cech, które już zdeprecjonowały jednostkę ludzką. Grupa, jako jedyny i podstawowy element społeczny, nie mogła posiadać w tym kontekście ani komponentu materialnego, ani duchowego, lecz tylko specyficzny komponent społeczny. Do problemu istnienia grupy społecznej powracał Gumplowicz niejednokrotnie, choć często nie formułował <hi rend="italic">explicite</hi> swego zdania. Stosunek do niematerialności grupy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego