Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
W kilka lat po sukcesie Przedmowy do Cromwella, której najważniejszą tezą była nobilitacja groteski w sztuce, także w teatrze, poeta napisał oto dramat, który miał realnie wprowadzić groteskę na scenę i manifestacyjnie skierował go do prestiżowej Comédie Fran-çaise. Okazało się, że co innego akceptacja teorii przez artystów i krytyków, co innego próba zastosowania jej w teatralnej praktyce. Koncepcja groteski, fascynująca czytelników Przedmowy śmiałością estetycznej akceptacji brzydoty, widzów raziła jako rzecz wulgarna, gwałcąca zasady dobrego smaku. Król był sprośny i pijany, język wulgarny, brudna karczma; obdarta (w teorii, bo aktorka była nienagannie ubrana) dziewczyna, poczwarny szynkarz. Ta znakomicie nowatorska sztuka oburzała obrazem
W kilka lat po sukcesie Przedmowy do Cromwella, której najważniejszą tezą była nobilitacja groteski w sztuce, także w teatrze, poeta napisał oto dramat, który miał realnie wprowadzić groteskę na scenę i manifestacyjnie skierował go do prestiżowej Comédie Fran-çaise. Okazało się, że co innego akceptacja teorii przez artystów i krytyków, co innego próba zastosowania jej w teatralnej praktyce. Koncepcja groteski, fascynująca czytelników Przedmowy śmiałością estetycznej akceptacji brzydoty, widzów raziła jako rzecz wulgarna, gwałcąca zasady dobrego smaku. Król był sprośny i pijany, język wulgarny, brudna karczma; obdarta (w teorii, bo aktorka była nienagannie ubrana) dziewczyna, poczwarny szynkarz. Ta znakomicie nowatorska sztuka oburzała obrazem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego