Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Allegro
fuoco, swojego rodzaju finale mszy (s. 30, prz.149). Z dramatycznie opracowanym,
cytowanym wersem Confutatis maledictis, kontrastuje pełna naiwnej prostoty Lacrimosa
(Andante mesto s. 14-15).
Msze polskie komponowano ­ jak to ustaliliśmy ­ niemal wyłącznie w pierwszej
połowie stulecia, do późnych lat 40-ych. Zgromadziłem zapewne jedynie pewną
ich część, daje ona jednak dostateczne wyobrażenie o typie, stylu i poetyce
mszy. Można wymienić tu cykle, m.in.: F. Walczyńskiego, Żukowskiego, Kleina,
Nowowiejskiego, Chlondowskiego, Wallek-Walewskiego, Kwaśnika, Krycha, Czyżewskiego,
J. Maklakiewicza i Poradowskiego. Części mszy mają przeważnie formę pieśni,
o której decydowała bezpośrednio struktura polskiego nieliturgicznego tekstu
rymowanego o budowie zwrotkowej (zob
Allegro <br>fuoco, swojego rodzaju finale mszy (s. 30, prz.149). Z dramatycznie opracowanym, <br>cytowanym wersem Confutatis maledictis, kontrastuje pełna naiwnej prostoty Lacrimosa <br>(Andante mesto s. 14-15).<br> Msze polskie komponowano ­ jak to ustaliliśmy ­ niemal wyłącznie w pierwszej <br>połowie stulecia, do późnych lat 40-ych. Zgromadziłem zapewne jedynie pewną <br>ich część, daje ona jednak dostateczne wyobrażenie o typie, stylu i poetyce <br>mszy. Można wymienić tu cykle, m.in.: F. Walczyńskiego, Żukowskiego, Kleina, <br>Nowowiejskiego, Chlondowskiego, Wallek-Walewskiego, Kwaśnika, Krycha, Czyżewskiego, <br>J. Maklakiewicza i Poradowskiego. Części mszy mają przeważnie formę pieśni, <br>o której decydowała bezpośrednio struktura polskiego nieliturgicznego tekstu <br>rymowanego o budowie zwrotkowej (zob
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego