Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
niedopowiedzenia. To pierwsza moja uwaga.
A to druga. Kilkakrotnie w tej rozmowie padało pytanie - rozumiem ten rodzaj zaciekawienia, sam je odczuwam - jak wytłumaczyć Kołakowskiego zafascynowanie religią. Wyjaśnienie Stefana jest takie, że Kołakowskiego trapi - a można zastanawiać się nad psychologicznymi i może historycznymi źródłami tego strapienia - sprawa źródeł myśli totalitarnej. Szedłbym dalej, nie powiem: głębiej, ale dalej - widzę mianowicie za tym zainteresowaniem religią, widzę gdzieś daleko taką oto filozofię:
Religia stanowi główny obszar ludzkich stosunków ze światem. Wszystko, co człowiek ma wspólnego ze światem, cały związek człowieka ze światem rozgrywa się na terenie religii. Tu da się prześledzić wszystko: nasze związki poznawcze
niedopowiedzenia. To pierwsza moja uwaga.<br> A to druga. Kilkakrotnie w tej rozmowie padało pytanie - rozumiem ten rodzaj zaciekawienia, sam je odczuwam - jak wytłumaczyć Kołakowskiego zafascynowanie religią. Wyjaśnienie Stefana jest takie, że Kołakowskiego trapi - a można zastanawiać się nad psychologicznymi i może historycznymi źródłami tego strapienia - sprawa źródeł myśli totalitarnej. Szedłbym dalej, nie powiem: głębiej, ale dalej - widzę mianowicie za tym zainteresowaniem religią, widzę gdzieś daleko taką oto filozofię:<br> Religia stanowi główny obszar ludzkich stosunków ze światem. Wszystko, co człowiek ma wspólnego ze światem, cały związek człowieka ze światem rozgrywa się na terenie religii. Tu da się prześledzić wszystko: nasze związki poznawcze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego