Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
metody spontanicznej,
uważał jednak, że wystarczy, jeśli mistrz będzie korygował błędy ucznia.
Tymczasem Dahui twierdził, że najlepszą formą praktyki, której nie zagraża
niebezpieczeństwo fałszywej spontaniczności, jest metoda 'wpatrywania się
w koan' związana z koncentracją na 'kluczowym wersie' koanu (chiń. huatou;
jap. wato).
Początkowo Dahui także podkreślał znaczenie wiary na drodze do
'oświecenia', o czym świadczą jego następujące słowa: "Jeśli chcesz kroczyć
'drogą', musisz posiadać silną wiarę, aby nic nie mogło wpłynąć na
stan twojej jaźni. [...] Jeśli trochę wierzysz, a trochę nie, wtedy za
każdym razem, gdy zetkniesz się z przedmiotem [poznania - A. K.]
twoich zmysłów, pojawią się wątpliwości i rozterki". Wkrótce
metody spontanicznej, <br>uważał jednak, że wystarczy, jeśli mistrz będzie korygował błędy ucznia. <br>Tymczasem Dahui twierdził, że najlepszą formą praktyki, której nie zagraża <br>niebezpieczeństwo fałszywej spontaniczności, jest metoda 'wpatrywania się <br>w koan' związana z koncentracją na 'kluczowym wersie' koanu (chiń. huatou; <br>jap. wato). <br>Początkowo Dahui także podkreślał znaczenie wiary na drodze do <br>'oświecenia', o czym świadczą jego następujące słowa:&lt;q&gt; "Jeśli chcesz kroczyć <br>'drogą', musisz posiadać silną wiarę, aby nic nie mogło wpłynąć na <br>stan twojej jaźni. [...] Jeśli trochę wierzysz, a trochę nie, wtedy za <br>każdym razem, gdy zetkniesz się z przedmiotem [poznania - A. K.] <br>twoich zmysłów, pojawią się wątpliwości i rozterki".&lt;/&gt; Wkrótce
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego