Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
absolutnie sprzecznej samotożsamości'
jako istocie rzeczywistości. Nishida uznał za najlepszy wyraz 'logiki
paradoksu' następujący koan: "Shoushan Shengnian [jap. Shuzan Shonen,
926-993 - A. K.] podnosząc bambusowy kij, powiedział: ŤJeśli nazwiesz to

bambusowym kijem, uderzę cię. Jeśli nie nazwiesz tego bambusowym kijem,
też popełnisz błąd. Jak to nazwiesz?ť".
Nishida nie przeprowadził dogłębnej analizy koanów, a w swoim eseju
Logika miejsca w perspektywie religijnej wymienił jedynie kilka z nich jako przykłady 'logiki paradoksu'. W celu sprawdzenia zasadności tez Nishidy, przeprowadziłam analizę wypowiedzi mistrzów zen z różnych epok. Dowodzi ona wyraźnie, iż mistrzowie zen konsekwentnie formułują sądy o rzeczywistości zgodne
z 'logiką paradoksu'. Koany
absolutnie sprzecznej samotożsamości' <br>jako istocie rzeczywistości. Nishida uznał za najlepszy wyraz 'logiki <br>paradoksu' następujący koan: "Shoushan Shengnian [jap. Shuzan Shonen, <br>926-993 - A. K.] podnosząc bambusowy kij, powiedział: ŤJeśli nazwiesz to <br>&lt;page nr=165&gt;<br>bambusowym kijem, uderzę cię. Jeśli nie nazwiesz tego bambusowym kijem, <br>też popełnisz błąd. Jak to nazwiesz?ť". <br>Nishida nie przeprowadził dogłębnej analizy koanów, a w swoim eseju <br>Logika miejsca w perspektywie religijnej wymienił jedynie kilka z nich jako przykłady 'logiki paradoksu'. W celu sprawdzenia zasadności tez Nishidy, przeprowadziłam analizę wypowiedzi mistrzów zen z różnych epok. Dowodzi ona wyraźnie, iż mistrzowie zen konsekwentnie formułują sądy o rzeczywistości zgodne <br>z 'logiką paradoksu'. Koany
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego