Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
daleko, za Newą, widzę odblaski zorzy" [podkr. K.B.]. Jest to zarazem przykład zaakcentowania muzycznymi środkami żywiołów wody i ognia, poprzednio zaś także żywiołu powietrza (niebios).
Muzycznych aluzji, cytatów i replik Szostakowiczowski cykl zawiera znacznie więcej. Oto np. w Tajemnych znakach przy słowach "złoty warkocz dziewczyny" pojawia się figura będąca dosłownym cytatem motywu czołowego z Pieśni Ofelii (c - d - es - c). Z kolei silnie akcentowane kwarty, zjawiające się nieoczekiwanie na tle długo wytrzymywanych, a później stopniowo zamierających dźwięków w zakończeniu Gamajuna i Muzyki, można przyjąć w tym kontekście za symboliczne zwiastuny przeczuwanej przez podmiot liryczny, zbliżającej się, "pukającej, dobijającej się" śmierci
daleko, za Newą, widzę odblaski zorzy" [podkr. K.B.]. Jest to zarazem przykład zaakcentowania muzycznymi środkami żywiołów wody i ognia, poprzednio zaś także żywiołu powietrza (niebios).<br>Muzycznych aluzji, cytatów i replik Szostakowiczowski cykl zawiera znacznie więcej. Oto np. w Tajemnych znakach przy słowach "złoty warkocz dziewczyny" pojawia się figura będąca dosłownym cytatem motywu czołowego z Pieśni Ofelii (c - d - es - c). Z kolei silnie akcentowane kwarty, zjawiające się nieoczekiwanie na tle długo wytrzymywanych, a później stopniowo zamierających dźwięków w zakończeniu Gamajuna i Muzyki, można przyjąć w tym kontekście za symboliczne zwiastuny przeczuwanej przez podmiot liryczny, zbliżającej się, "pukającej, dobijającej się" śmierci
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego