coś, co jest <br>kreatywne jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' negacji i afirmacji".</> <br>Nishida poszukiwał takiego sposobu filozoficznego opisu jednostkowej <br>jaźni, który w pełni oddawałby jej istotę. Analizując podstawę świadomości <br>ego, uświadomił sobie, iż kluczowa jest odpowiedź na pytanie: Gdzie, <br>a raczej w czym znajduje się tak zwane pole świadomości wyznaczane przez <br><page nr=154><br>dualizm podmiotu i przedmiotu? Doszedł do wniosku, że 'jaźń jednostkowa' <br>znajduje się w 'nicości absolutnej', która jest sprzeczną tożsamością <br>wszelkich przeciwieństw, a więc także przeciwieństwa podmiotu i przedmiotu . <br>Nawet jeśli adept zen nie przybył do mistrza, zdając sobie sprawę <br>z nieuchwytności własnej jaźni, i nie nurtował go problem sprzeczności, <br>wcześniej czy