Typ tekstu: Książka
Autor: Albin Krzysztof
Tytuł: Reklama
Rok wydania: 2002
Rok powstania: 2000
nadawcę i odbiorcę dwóch nadrzędnych zasad: zasady rzeczywistości oraz zasady kooperacji.
Zasada rzeczywistości odnosi się do interpretacji przekazów przez odbiorcę, jako sądów odnoszących się do możliwych światów i zawierających określony sens. Jej stosowanie jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy motywacja odbiorcy komunikatu nie jest wystarczająco silna. Pozwala ona na rozwiązywanie dwuznaczności oraz szukanie prawdopodobnych interpretacji.
Zasada kooperacji określa warunki, jakie spełnić musi nadawca, by komunikacja była maksymalnie efektywna. Opisują ją cztery reguły o charakterze heurystyk:
1,maksyma ilości: "Uczyń swą wypowiedź na tyle informacyjną, na ile to potrzebne, ale nie bardziej";
2,maksyma jakości: "Mów tylko to, w co wierzysz, że
nadawcę i odbiorcę dwóch nadrzędnych zasad: zasady rzeczywistości oraz zasady kooperacji. <br>Zasada rzeczywistości odnosi się do interpretacji przekazów przez odbiorcę, jako sądów odnoszących się do możliwych światów i zawierających określony sens. Jej stosowanie jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy motywacja odbiorcy komunikatu nie jest wystarczająco silna. Pozwala ona na rozwiązywanie dwuznaczności oraz szukanie prawdopodobnych interpretacji. <br>Zasada kooperacji określa warunki, jakie spełnić musi nadawca, by komunikacja była maksymalnie efektywna. Opisują ją cztery reguły o charakterze heurystyk: <br>1,maksyma ilości: "Uczyń swą wypowiedź na tyle informacyjną, na ile to potrzebne, ale nie bardziej"; <br>2,maksyma jakości: "Mów tylko to, w co wierzysz, że
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego