Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
odrzuca zdecydowanie scholastyczne pojęcie existentia jako nie dające się zastosować do bytu ludzkiego. Typ istnienia opisywany przez to słowo (istnienie rzeczy, która jest tym, czym jest, która jest zamknięta w sobie) oznacza bowiem właśnie inercję i pełne zdeterminowanie przez czynniki zewnętrzne, gdy Dasein jest wedle niego - autodeterminacją, rzeczywistością nieprzesądzoną i dynamiczną, która określa i tworzy siebie wedle możliwości, o których sama decyduje. "Ale jest zadaniem ontologii pokazać, że jeśli wybieramy termin egzystencja dla oznaczenia bycia owego bytu (Dasein - przyp. mój, K.) to nazwa ta nie ma i nie może mieć sensu ontologicznego odpowiadającego tradycyjnemu terminowi existentia: ontologicznie existentia znaczy, bycie faktycznie
odrzuca zdecydowanie scholastyczne pojęcie <hi rend="italic">existentia</> jako nie dające się zastosować do bytu ludzkiego. Typ istnienia opisywany przez to słowo (istnienie rzeczy, która jest tym, czym jest, która jest zamknięta w sobie) oznacza bowiem właśnie inercję i pełne zdeterminowanie przez czynniki zewnętrzne, gdy <tit>Dasein</> jest wedle niego - autodeterminacją, rzeczywistością nieprzesądzoną i dynamiczną, która określa i tworzy siebie wedle możliwości, o których sama decyduje. "Ale jest zadaniem ontologii pokazać, że jeśli wybieramy termin egzystencja dla oznaczenia bycia owego bytu (<tit>Dasein</> - przyp. mój, K.) to nazwa ta nie ma i nie może mieć sensu ontologicznego odpowiadającego tradycyjnemu terminowi existentia: ontologicznie existentia znaczy, bycie faktycznie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego