Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
twojej jaźni. [...] Jeśli trochę wierzysz, a trochę nie, wtedy za
każdym razem, gdy zetkniesz się z przedmiotem [poznania - A. K.]
twoich zmysłów, pojawią się wątpliwości i rozterki". Wkrótce jednak
Dahui doszedł do wniosku, iż uczniowie nie są w stanie uwierzyć w tożsamość
'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' w znaczeniu totalnego,
egzystencjalnego zawierzenia. Uznają bowiem prawdziwość nauk buddyjskich
jedynie ze względu na autorytet Buddy Śakyamuniego. Doszedł też do
wniosku, że jego metoda 'wpatrywania się w koan' dzięki temu, iż
wytwarza stan 'wielkiego zwątpienia' (chiń. dayi; jap. daigi), prowadzi
do rozbudzenia prawdziwej wiary, niezależnie od tego, czy dana osoba
poznała nauki buddyzmu, czy
twojej jaźni. [...] Jeśli trochę wierzysz, a trochę nie, wtedy za <br>każdym razem, gdy zetkniesz się z przedmiotem [poznania - A. K.] <br>twoich zmysłów, pojawią się wątpliwości i rozterki".&lt;/&gt; Wkrótce jednak <br>Dahui doszedł do wniosku, iż uczniowie nie są w stanie uwierzyć w tożsamość <br>'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' w znaczeniu totalnego, <br>egzystencjalnego zawierzenia. Uznają bowiem prawdziwość nauk buddyjskich <br>jedynie ze względu na autorytet Buddy Śakyamuniego. Doszedł też do <br>wniosku, że jego metoda 'wpatrywania się w koan' dzięki temu, iż <br>wytwarza stan 'wielkiego zwątpienia' (chiń. dayi; jap. daigi), prowadzi <br>do rozbudzenia prawdziwej wiary, niezależnie od tego, czy dana osoba <br>poznała nauki buddyzmu, czy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego