Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
także na cykl mszalny.
Ogólnie więc mówiąc, kompozytora inspirowała w tym przypadku idea wielkiej
formy symfonicznej i oratoryjno-kantatowej, która w inspiracji przedmiotowej
­ pojedynczych cyklach mszalnych ­ reprezentowała wyjątkowo duży stopień zindywidualizowania,
zachowując jednak swoje główne atrybuty: duży lub zróżnicowany aparat wykonawczy,
rozbudowaną koncepcję formy i szeroki, niejako z założenia, obszar ekspresji.
Z monumentalizmem wiąże się zwykle dekoratywność rozumiana ­ w pozytywnym tego
słowa znaczeniu ­ jako wyróżnik stylu ozdobnego, bogatego; jej elementy nie
muszą jednak występować w całym cyklu, mogą dotyczyć pojedynczych części mszy
przy użyciu różnych środków.
W omawianych cyklach monumentalizm wiąże się częściej z typem mszy żałobnej,
o czym świadczy Requiem
także na cykl mszalny.<br> Ogólnie więc mówiąc, kompozytora inspirowała w tym przypadku idea wielkiej <br>formy symfonicznej i oratoryjno-kantatowej, która w inspiracji przedmiotowej <br>­ pojedynczych cyklach mszalnych ­ reprezentowała wyjątkowo duży stopień zindywidualizowania, <br>zachowując jednak swoje główne atrybuty: duży lub zróżnicowany aparat wykonawczy, <br>rozbudowaną koncepcję formy i szeroki, niejako z założenia, obszar ekspresji. <br>Z monumentalizmem wiąże się zwykle dekoratywność rozumiana ­ w pozytywnym tego <br>słowa znaczeniu ­ jako wyróżnik stylu ozdobnego, bogatego; jej elementy nie <br>muszą jednak występować w całym cyklu, mogą dotyczyć pojedynczych części mszy <br>przy użyciu różnych środków.<br> W omawianych cyklach monumentalizm wiąże się częściej z typem mszy żałobnej, <br>o czym świadczy Requiem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego