Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
tybetu, aksamitu. Dekorowano też coraz intensywniej spódnice szyte z kolorowych tybetów w kwiaty. Dominował haft biały, podczas gdy, jak pisze Ewa Fryś-Pietraszkowa, "[...] czerwony lub czerwono-czarny, prawdopodobnie wcześniejszy, utrzymał się tylko na peryferiach Krakowskiego" (1988, s. 137). Ogromna rolę w stroju kobiecym odgrywały wzorzyste wstążki, a także barwne chusty fabrycznej produkcji, mniejsze na głowę i wielkie, zarzucane na plecy zamiast dawniejszych łoktuszy.
Strój łowicki, który dobrze znamy z publikacji i występów zespołów pieśni i tańca, jest przykładem największych przemian. W ciągu nieco ponad półwiecza zmienił się całkowicie. U źródeł tych przemian dopatrzyć się można specyficznej sytuacji społecznej Księżaków, którzy podlegając
tybetu, aksamitu. Dekorowano też coraz intensywniej spódnice szyte z kolorowych tybetów w kwiaty. Dominował haft biały, podczas gdy, jak pisze Ewa Fryś-Pietraszkowa, &lt;q&gt;"[...] czerwony lub czerwono-czarny, prawdopodobnie wcześniejszy, utrzymał się tylko na peryferiach Krakowskiego"&lt;/&gt; (1988, s. 137). Ogromna rolę w stroju kobiecym odgrywały wzorzyste wstążki, a także barwne chusty fabrycznej produkcji, mniejsze na głowę i wielkie, zarzucane na plecy zamiast dawniejszych łoktuszy. <br>Strój łowicki, który dobrze znamy z publikacji i występów zespołów pieśni i tańca, jest przykładem największych przemian. W ciągu nieco ponad półwiecza zmienił się całkowicie. U źródeł tych przemian dopatrzyć się można specyficznej sytuacji społecznej Księżaków, którzy podlegając
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego