Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
stawał w niezbyt łatwej sytuacji: konsekwentnie powinien był odmówić grupie cech, które już zdeprecjonowały jednostkę ludzką. Grupa, jako jedyny i podstawowy element społeczny, nie mogła posiadać w tym kontekście ani komponentu materialnego, ani duchowego, lecz tylko specyficzny komponent społeczny. Do problemu istnienia grupy społecznej powracał Gumplowicz niejednokrotnie, choć często nie formułował explicite swego zdania. Stosunek do niematerialności grupy uczony wyrażał tylko pośrednio, formułując sąd o niesprowadzalności jej do wielości organizmów i zarazem na tworzeniu przez nią samą tworu organicznego. Całkowicie jasno natomiast wypowiedział się co do ewentualnego psychicznego komponentu grupy, odmawiając mu świadomości i "organu w rodzaju intelektu indywidualnego".
Pozbawienie grupy
stawał w niezbyt łatwej sytuacji: konsekwentnie powinien był odmówić grupie cech, które już zdeprecjonowały jednostkę ludzką. Grupa, jako jedyny i podstawowy element społeczny, nie mogła posiadać w tym kontekście ani komponentu materialnego, ani duchowego, lecz tylko specyficzny komponent społeczny. Do problemu istnienia grupy społecznej powracał Gumplowicz niejednokrotnie, choć często nie formułował &lt;hi rend="italic"&gt;explicite&lt;/hi&gt; swego zdania. Stosunek do niematerialności grupy uczony wyrażał tylko pośrednio, formułując sąd o niesprowadzalności jej do wielości organizmów i zarazem na tworzeniu przez nią samą tworu organicznego. Całkowicie jasno natomiast wypowiedział się co do ewentualnego psychicznego komponentu grupy, odmawiając mu świadomości i "organu w rodzaju intelektu indywidualnego".<br>Pozbawienie grupy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego