Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ma na celu uświadomienie adeptom, że
konieczność przekroczenia dualizmu dobra i zła nie oznacza przyzwolenia
na łamanie wszelkich zasad. Jednak 'wielkie miłosierdzie' nie jest rezultatem
etycznego samodoskonalenia, gdyż pojawia się dopiero w akcie 'oświecenia'
jako totalne współodczuwanie z całym wszechświatem - ten, kto jest
tożsamy ze wszystkim, nie może nic odrzucić, gdyż odrzuciłby samego
siebie.
W rozdziale szóstym starałam się wykazać, iż za 'logiką paradoksu' kryją
się przesłanki metafizyczne nihilizmu, który określiłam mianem 'nihilizmu
paradoksowego'. 'Nihilizm paradoksowy' różni się od innych form nihilizmu
ze względu na swoje dwie podstawowe cechy. Po pierwsze, nie uznaje zasady
niesprzeczności logiki formalnej, uważając sądy paradoksowe za
ma na celu uświadomienie adeptom, że <br>konieczność przekroczenia dualizmu dobra i zła nie oznacza przyzwolenia <br>na łamanie wszelkich zasad. Jednak 'wielkie miłosierdzie' nie jest rezultatem <br>etycznego samodoskonalenia, gdyż pojawia się dopiero w akcie 'oświecenia' <br>jako totalne współodczuwanie z całym wszechświatem - ten, kto jest <br>tożsamy ze wszystkim, nie może nic odrzucić, gdyż odrzuciłby samego <br>siebie. <br>W rozdziale szóstym starałam się wykazać, iż za 'logiką paradoksu' kryją <br>się przesłanki metafizyczne nihilizmu, który określiłam mianem 'nihilizmu <br>paradoksowego'. 'Nihilizm paradoksowy' różni się od innych form nihilizmu <br>ze względu na swoje dwie podstawowe cechy. Po pierwsze, nie uznaje zasady <br>niesprzeczności logiki formalnej, uważając sądy paradoksowe za
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego