z<br>akustyką lat dwudziestych w Polsce, czy nawet lat pięćdziesiątych w<br>Paryżu, i jakie z tego należałoby wyciągnąć wnioski?<br> Dziś zapomnieliśmy już o XIX-wiecznych kobyłach tematycznych,<br>wypranych z malarstwa, które na nas, na naszą estetykę, wpłynęły jak<br>groźny straszak. Socrealizm [...] nie wniósł i nie mógł wnieść nic żywego<br>wskutek ideologicznych gorsetów, terroru cenzury i wstecznej ciasnoty<br>horyzontów sztuki.<br> Tegoroczna ogromna wystawa Bacona w Grand Palais, wrażenie, które tu<br>nagminnie wywołała, ważka wystawa Lebensteina - już nie pierwsza, w<br>której ten artysta przekazuje nam nie mniej od Bacona groźny świat<br>swoich wizji (nie zapominajmy, że Lebenstein miał także okres<br>abstrakcyjny) - to wszystko