Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
było go także u Kartezjusza, u Leibniza ani nawet u Spinozy. Po raz pierwszy pojawił się dopiero na wielką skalę w egzystencjalizmie, w którym Heidegger, a potem Sartre dali mu wyraz najbardziej skończony. Wspomniałem wyżej, że Heidegger może być uznany, przynajmniej do pewnego stopnia, za kontynuatora Hegla. Tak jest, gdy idzie o "czystą ontologię" Dasein. Gdy jednak staniemy na płaszczyźnie aksjologii, okaże się, że Heidegger jest jego antytezą. Po odkryciu wolności, które zrobił on wraz z Heglem, ogarnęła Heideggera rozpacz, a nie entuzjazm. Wolność jest faktem tragicznym. Widzi to wyraźnie: jest nicością, która "nicestwi". Sartre pójdzie tą samą ścieżką i wyrazi
było go także u Kartezjusza, u Leibniza ani nawet u Spinozy. Po raz pierwszy pojawił się dopiero na wielką skalę w egzystencjalizmie, w którym Heidegger, a potem Sartre dali mu wyraz najbardziej skończony. Wspomniałem wyżej, że Heidegger może być uznany, przynajmniej do pewnego stopnia, za kontynuatora Hegla. Tak jest, gdy idzie o "czystą ontologię" Dasein. Gdy jednak staniemy na płaszczyźnie aksjologii, okaże się, że Heidegger jest jego antytezą. Po odkryciu wolności, które zrobił on wraz z Heglem, ogarnęła Heideggera rozpacz, a nie entuzjazm. Wolność jest faktem tragicznym. Widzi to wyraźnie: jest nicością, która "<orig>nicestwi</>". Sartre pójdzie tą samą ścieżką i wyrazi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego