Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dzień Dobry
Nr: 02/03
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2001
i teorie Carla Schmitta (1888-1982), niemieckiego filozofa polityki, wybitnego konstytucjonalisty doby Republiki Weimarskiej i obrońcy słynnej doktryny decyzjonizmu, nie są łatwe do recepcji i do zaszufladkowania.
Jako konserwatysta atakował NSDAP, co nie przeszkadzało mu przyjąć od Goeringa posady w pruskiej Radzie Państwa, gloryfikował Kościół rzymski, a jednocześnie był przeciwnikiem intelektualnej tradycji judaizmu, demokrację uznał z czasem za jedyny właściwy sposób sprawowania władzy, choć źródeł myśli politycznej szukał w "Lewiatanie" Hobbesa. Owe sprzeczności są jednym z powodów, że intelektualny dorobek klasyka tzw. Rewolucji Konserwatywnej jest dzisiaj - poza wąską grupą filozofów polityki - właściwie zupełnie nieznany.
Najważniejszym dziełem Schmitta pozostaje "Teologia polityczna" z
i teorie Carla Schmitta (1888-1982), niemieckiego filozofa polityki, wybitnego konstytucjonalisty doby Republiki Weimarskiej i obrońcy słynnej doktryny decyzjonizmu, nie są łatwe do recepcji i do zaszufladkowania.&lt;/&gt;<br>Jako konserwatysta atakował NSDAP, co nie przeszkadzało mu przyjąć od Goeringa posady w pruskiej Radzie Państwa, gloryfikował Kościół rzymski, a jednocześnie był przeciwnikiem intelektualnej tradycji judaizmu, demokrację uznał z czasem za jedyny właściwy sposób sprawowania władzy, choć źródeł myśli politycznej szukał w "Lewiatanie" Hobbesa. Owe sprzeczności są jednym z powodów, że intelektualny dorobek klasyka tzw. Rewolucji Konserwatywnej jest dzisiaj - poza wąską grupą filozofów polityki - właściwie zupełnie nieznany.<br>Najważniejszym dziełem Schmitta pozostaje "Teologia polityczna" z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego