Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
tragizm łączy się w dramatach Szekspira z urokiem słodkiej poezji.
Kluczowy sens ma wprowadzenie w tym miejscu pojęcia ironii, rozwiniętego wcześniej przez Fryderyka Schlegla w Rozmowie o poezji. U Szekspira - stwierdza August Wilhelm Schlegel - często odnosi się ona do całości akcji, a "mnóstwo jest spraw ludzkich, które wolno traktować z ironią, nie zacierając wieczystej granicy dobra i zła". Ironia wyraża dystans, jest cechą stylu, znamionującą ogląd całości przez obserwatora z zewnątrz. Podobnie Schlegel uzasadnia celowość wprowadzania cech groteskowych: jako świadomy zabieg stylistyczny, zmierzający do powodowania widzem, a nie (tak m.in. będzie uzasadniał sens groteski Hugo) jako naśladowanie rzeczywistości. Dlatego Schlegla
tragizm łączy się w dramatach Szekspira z urokiem słodkiej poezji.<br>Kluczowy sens ma wprowadzenie w tym miejscu pojęcia ironii, rozwiniętego wcześniej przez Fryderyka Schlegla w Rozmowie o poezji. U Szekspira - stwierdza August Wilhelm Schlegel - często odnosi się ona do całości akcji, a "mnóstwo jest spraw ludzkich, które wolno traktować z ironią, nie zacierając wieczystej granicy dobra i zła". Ironia wyraża dystans, jest cechą stylu, znamionującą ogląd całości przez obserwatora z zewnątrz. Podobnie Schlegel uzasadnia celowość wprowadzania cech groteskowych: jako świadomy zabieg stylistyczny, zmierzający do powodowania widzem, a nie (tak m.in. będzie uzasadniał sens groteski Hugo) jako naśladowanie rzeczywistości. Dlatego Schlegla
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego