Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
takiego, które dopuszcza inne źródła poznania
niż doświadczenie i rozum. Do takich irracjonalnych źródeł Simon Blackburn
zalicza między innymi stany mistyczne i intuicyjne wczuwanie się. Charakterystyczną cechą tych stanów ma być według niego subiektywność. Nie są
one intersubiektywne, ponieważ są w pełni dostępne jedynie poszczególnym
osobom, które je przeżywają. Przedstawiciele irracjonalizmu radykalnego,
tacy jak Plotyn, Augustyn z Hippony czy też Boehme, kwestionowali wartość
poznania racjonalnego.
Analiza nauk mistrzów zen prowadzi do wniosków, które są ważne
w kontekście rozważań nad definicją rozumu. Wychodzą oni od założeń
bliskich emipirystycznej definicji rozumu, iż źródłem poznania jest wyłącznie
doświadczenie, a rozum jedynie porządkuje dane doświadczenia
takiego, które dopuszcza inne źródła poznania <br>niż doświadczenie i rozum. Do takich irracjonalnych źródeł Simon Blackburn <br>zalicza między innymi stany mistyczne i intuicyjne wczuwanie się. Charakterystyczną cechą tych stanów ma być według niego subiektywność. Nie są <br>one intersubiektywne, ponieważ są w pełni dostępne jedynie poszczególnym <br>osobom, które je przeżywają. Przedstawiciele irracjonalizmu radykalnego, <br>tacy jak Plotyn, Augustyn z Hippony czy też Boehme, kwestionowali wartość <br>poznania racjonalnego. <br>Analiza nauk mistrzów zen prowadzi do wniosków, które są ważne <br>w kontekście rozważań nad definicją rozumu. Wychodzą oni od założeń <br>bliskich emipirystycznej definicji rozumu, iż źródłem poznania jest wyłącznie <br>doświadczenie, a rozum jedynie porządkuje dane doświadczenia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego