zakrojoną formę), zestawiane przeważnie na zasadzie kontrastu (zob. <br>rozdział II). Chór nie oddziałuje wolumenem brzmienia (rzadko pojawia się, dominujące <br>w Missa Pontificalis, divisi głosów), lecz urozmaiceniem fakturalnym. W przeciwieństwie <br>jednak do Mszy Pontyfikalnej, której faktura chóralna jest z założenia permanentnie <br>różnicowana, w Requiem w poszczególnych strukturach formalnych podobnie jak <br>w kantacie dominuje przeważnie określony typ faktury.<br> Klimat skupienia, modlitewnej prostoty charakteryzujący Requiem buduje <br>w sposób szczególny typ faktury i zarazem narracji z korespondencją motywiczną <br>(wyjątkowo imitacją), występującą przeważnie w fazie inicjalnej niektórych struktur <br>mikroformalnych głównie o obsadzie solowej, utrzymanych zwłaszcza w umiarkowanych <br>i wolnych tempach, i ściszonej dynamice, wyjątkowo natomiast budujący