Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Pamiętnik Literacki
Nr: 12
Miejsce wydania: Londyn
Rok: 1988
poświęconych tej problematyce nazwałem to "kompleksem niedorzeczywistości" wyprowadzając termin "niedorzeczywistość" z jednego z wierszy B. Czaykowskiego ze zbioru Trzciny czcionek.
Chodzi mniej więcej o to, że konkret przestrzenny w utworze literackim jest bądź poddawany zabiegom mitologizacji czy symbolizacji w wypadku prezentacji obszaru "ojczyzny", bądź też przedstawia się jako niespójny wewnętrznie katalog widzeń rzeczy, których reguły istnienia są nie do końca zrozumiałe jakby zawieszone w próżni, co ma najczęściej miejsce w wypadku prezentacji obszaru "obczyzny". W ten sposób rodzi się wizja świata "niedorzeczywistego", to znaczy naznaczonego jakimś zasadniczym brakiem sprawdzalnej konkretności. Są to zresztą reguły poetyki, których świadomość miał już Mickiewicz, gdy
poświęconych tej problematyce nazwałem to "kompleksem niedorzeczywistości" wyprowadzając termin "niedorzeczywistość" z jednego z wierszy B. Czaykowskiego ze zbioru &lt;hi rend="italic"&gt; Trzciny czcionek&lt;/&gt;.<br>Chodzi mniej więcej o to, że konkret przestrzenny w utworze literackim jest bądź poddawany zabiegom mitologizacji czy symbolizacji w wypadku prezentacji obszaru "ojczyzny", bądź też przedstawia się jako niespójny wewnętrznie katalog widzeń rzeczy, których reguły istnienia są nie do końca zrozumiałe jakby zawieszone w próżni, co ma najczęściej miejsce w wypadku prezentacji obszaru "obczyzny". W ten sposób rodzi się wizja świata "niedorzeczywistego", to znaczy naznaczonego jakimś zasadniczym brakiem sprawdzalnej konkretności. Są to zresztą reguły poetyki, których świadomość miał już Mickiewicz, gdy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego