Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie jest trudna, jeśli nie rozróżniamy z punktu
widzenia dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. Jednak kiedy tylko
chcemy wyrazić 'oświecenie' w słowach, wyróżniamy (następuje "zbieranie
i wybieranie"), pojawia się też pojęcie klarowności, nierozdzielnie związane
ze swoją negacją (pojęciem nieklarowności). Stary mnich Zhaozhou twierdzi,
iż nie jest w stanie takiej dualnej klarowności. Pyta uczniów, czy nadal są
przywiązani do dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania.
Dociekliwy uczeń, który jednak nie zrozumiał intencji mistrza, pyta go:
"Skoro nie znajdujesz się w stanie klarowności, co zachowujesz?". Zhaozhou
odpowiada: "Nie wiem". 'Wers komentujący' wskazuje na to, że jego autor jest
rozczarowany odpowiedzią Zhaozhou, który nie powinien
nie jest trudna, jeśli nie rozróżniamy z punktu <br>widzenia dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. Jednak kiedy tylko <br>chcemy wyrazić 'oświecenie' w słowach, wyróżniamy (następuje "zbieranie <br>i wybieranie"), pojawia się też pojęcie klarowności, nierozdzielnie związane <br>ze swoją negacją (pojęciem nieklarowności). Stary mnich Zhaozhou twierdzi, <br>iż nie jest w stanie takiej dualnej klarowności. Pyta uczniów, czy nadal są <br>przywiązani do dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Dociekliwy uczeń, który jednak nie zrozumiał intencji mistrza, pyta go: <br>"Skoro nie znajdujesz się w stanie klarowności, co zachowujesz?". Zhaozhou <br>odpowiada: "Nie wiem". 'Wers komentujący' wskazuje na to, że jego autor jest <br>rozczarowany odpowiedzią Zhaozhou, który nie powinien
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego