Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1983
Rok powstania: 1996
obraz. I, jak wyraził się jeden z przyjaciół Mathieu, doprowadzając konsekwentnie geometryzację cézanne'owską, przedstawiają ostateczny punkt sztuki uduszonej. Co się zaś tyczy artystów jak Villon, jak Manessier, jak Bissi`ere, artystów destylujących naturę aż do abstrakcji, ta grupa artystów jest odrzucona z nie mniejszą gwałtownością jako sztuka "burżuazyjna", tchórzliwa i kompromisowa.
Tu zdaje mi się rzeczywiście "przedmiot upadł ze stołu", ta pociągająca absolutna wolność, ta liryka bez hamulców czy może wnieść więcej niż krzyk, jeżeli jest teorią sztuki wyłączną i obowiązującą? Ale malarstwo, które ogarnęło świat młodych, coś znaczy. W każdym razie jest reakcją przeciwko "uduszeniu sztuki" przez sztywność formuł racjonalnych
obraz. I, jak wyraził się jeden z przyjaciół &lt;name type="person"&gt;Mathieu&lt;/&gt;, doprowadzając konsekwentnie geometryzację cézanne'owską, przedstawiają ostateczny punkt sztuki uduszonej. Co się zaś tyczy artystów jak &lt;name type="person"&gt;Villon&lt;/&gt;, jak &lt;name type="person"&gt;Manessier&lt;/&gt;, jak &lt;name type="person"&gt;Bissi`ere&lt;/&gt;, artystów destylujących naturę aż do abstrakcji, ta grupa artystów jest odrzucona z nie mniejszą gwałtownością jako sztuka "burżuazyjna", tchórzliwa i kompromisowa.<br>Tu zdaje mi się rzeczywiście "przedmiot upadł ze stołu", ta pociągająca absolutna wolność, ta liryka bez hamulców czy może wnieść więcej niż krzyk, jeżeli jest teorią sztuki wyłączną i obowiązującą? Ale malarstwo, które ogarnęło świat młodych, coś znaczy. W każdym razie jest reakcją przeciwko "uduszeniu sztuki" przez sztywność formuł racjonalnych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego