Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
w. wyłącznie lub, ostrożniej mówiąc, głównie w pierwszej połowie stulecia.

Grupę siedmiu mszy (wśród utworów, którymi dysponowałem) tworzą cykle wykorzystujące
motywikę pieśni Bogurodzica, sytuowanej wyjątkowo nie tylko w tradycji polskiej
kultury muzycznej, lecz także świadomości narodowej. W kompozytorskim zaś aspekcie
ewokującej, czy wręcz narzucającej określony typ ekspresji, stwarzającej równocześnie
możliwość konotacji symbolicznych. Istnieją dwa różne przekazy tej pieśni ­
krakowski, najbardziej dziś popularny oraz gnieźnieński ­ umieszczane w śpiewnikach
kościelnych; w naszych analizach posłużymy się redakcją obu przekazów pieśni,
zawartą w Śpiewniku Kościelnym ks. Jana Siedleckiego (1973, s. 178-184). Materiał
motywiczny obu przekazów Bogurodzicy był wykorzystywany zarówno w mszach łacińskich,
jak i
w. wyłącznie lub, ostrożniej mówiąc, głównie w pierwszej połowie stulecia.<br><br> Grupę siedmiu mszy (wśród utworów, którymi dysponowałem) tworzą cykle wykorzystujące <br>motywikę pieśni Bogurodzica, sytuowanej wyjątkowo nie tylko w tradycji polskiej <br>kultury muzycznej, lecz także świadomości narodowej. W kompozytorskim zaś aspekcie <br>ewokującej, czy wręcz narzucającej określony typ ekspresji, stwarzającej równocześnie <br>możliwość konotacji symbolicznych. Istnieją dwa różne przekazy tej pieśni ­ <br>krakowski, najbardziej dziś popularny oraz gnieźnieński ­ umieszczane w śpiewnikach <br>kościelnych; w naszych analizach posłużymy się redakcją obu przekazów pieśni, <br>zawartą w Śpiewniku Kościelnym ks. Jana Siedleckiego (1973, s. 178-184). Materiał <br>motywiczny obu przekazów Bogurodzicy był wykorzystywany zarówno w mszach łacińskich, <br>jak i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego