Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1977
jest zbudowana według modelu rzeczy: istnieje w ten sposób, że Ja jest w niej "substancją", a strumień przeżyć jego własnością, jak czerwień jest własnością kuli. Husserl pokazał, że obydwa wzorce są mylące.
Prawa kojarzenia nie sięgają w głąb świadomości; podstawowym prawem świadomości jest intencjonalne skierowanie się jej na przedmiot i konstytuowanie sensu przedmiotowego. Nie można świadomości "reifikować"; czymś innym jest "czyste ja" i strumień przeżyć, a czymś innym jest "substancja" rzeczy i przysługujące jej "własności".
Pociąga to za sobą konieczność daleko idącej rewizji takich pojęć, jak "poznanie zmysłowe", "poznanie umysłowe", "wola", "uczucie", "rozum", "osoba ludzka", które głęboko utrwaliły się w nauce
jest zbudowana według modelu rzeczy: istnieje w ten sposób, że Ja jest w niej "substancją", a strumień przeżyć jego własnością, jak czerwień jest własnością kuli. Husserl pokazał, że obydwa wzorce są mylące.<br>Prawa kojarzenia nie sięgają w głąb świadomości; podstawowym prawem świadomości jest intencjonalne skierowanie się jej na przedmiot i konstytuowanie sensu przedmiotowego. Nie można świadomości "reifikować"; czymś innym jest "czyste ja" i strumień przeżyć, a czymś innym jest "substancja" rzeczy i przysługujące jej "własności".<br>Pociąga to za sobą konieczność daleko idącej rewizji takich pojęć, jak "poznanie zmysłowe", "poznanie umysłowe", "wola", "uczucie", "rozum", "osoba ludzka", które głęboko utrwaliły się w nauce
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego