poza...<br>Struktura rytmiczna Umarłej klasy jest zamknięta i ograniczona, kreowana przez powtarzalność. Szybkość jest w tak zamkniętym świecie jakością wewnętrzną, cechą rytmu, nie ukierunkowaną na wyzwolenie i przekroczenie zamknięcia.<br>Melodia walca - szybka, powracająca, przeciwstawiona jest drażniącej kompozycji rytmicznej zbudowanej ze strzępów słów, ułomnych ruchów, bezładnych, bezcelowych działań. Wyraźna linia walca kontrastowana jest z ułamkami, pokruszonymi szczątkami egzystencji o "niespokojnym, złamanym rytmie", a raczej - jak pisał krytyk - <gap>. Walca (może jako znaku dawnej stabilnej formacji kulturowej?) nie słychać wtedy, gdy w "umarłej klasie" panuje urywany, zaburzony rytm replik i bezładnych słów, nieskładnych ułamków wiedzy, ułamków "dawnej całości". Walc jako wspomnienie o całości kiedyś