Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
wieku obrazy kubistyczne były oceniane jako nie-dzieła, dzieła słabe albo wręcz karykatury. Dzieła te nie były właściwie odbierane, nie wchodziły w sytuację estetyczną. I tak w przypadku Guerniki Picassa dynamizacja tego dzieła możliwa jest dzięki przygotowaniu odbiorcy, znajomości "zasad", którymi rządzi się kubizm, np. nagłe załamania formy i zaostrzenia konturów, przenikanie się przedstawionych przedmiotów, ich bryłowatość (geometryzacja formy), wprowadzenie tzw. przestrzeni kubistycznej, umożliwiającej przedstawianie obiektów na płaszczyźnie z różnych stron, bez stosowania tradycyjnej perspektywy. Inaczej mówiąc, Guernica przez nieprzygotowanych odbiorców była stawiana poza granicami sztuki, i musiała zostać wcześniej objaśniona, aby być zrozumiałą jako dzieło sztuki.
Każdy nowy kierunek w
wieku obrazy kubistyczne były oceniane jako nie-dzieła, dzieła słabe albo wręcz karykatury. Dzieła te nie były właściwie odbierane, nie wchodziły w sytuację estetyczną. I tak w przypadku Guerniki Picassa dynamizacja tego dzieła możliwa jest dzięki przygotowaniu odbiorcy, znajomości "zasad", którymi rządzi się kubizm, np. nagłe załamania formy i zaostrzenia konturów, przenikanie się przedstawionych przedmiotów, ich bryłowatość (geometryzacja formy), wprowadzenie tzw. przestrzeni kubistycznej, umożliwiającej przedstawianie obiektów na płaszczyźnie z różnych stron, bez stosowania tradycyjnej perspektywy. Inaczej mówiąc, Guernica przez nieprzygotowanych odbiorców była stawiana poza granicami sztuki, i musiała zostać wcześniej objaśniona, aby być zrozumiałą jako dzieło sztuki.<br>Każdy nowy kierunek w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego