Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
że w najlepszym przypadku może jedynie stanowić teoretyczną podstawę dla poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dlaczego ta lub inna jednostka wytworzyła taki a nie inny obiekt - traktowany jednak jako obiekt naturalny, dany powszechnemu doświadczeniu społecznemu; nie może natomiast w żadnej mierze stanowić podstawy refleksji nad owym obiektem jako specyficznym faktem społecznym - korelatem społecznej świadomości artystycznej. Tymczasem dla refleksji tej zasadnicze znaczenie mają okoliczności składające się na społeczno-historyczny kontekst uznania rzeczowego obiektu za dzieło sztuki o tych lub innych własnościach, nie zaś - okoliczności, w których obiekt ów został wytworzony w rezultacie faktu, że jego twórcę charakteryzował określony repertuar indywidualnych cech psychicznych.
Uwagi
że w najlepszym przypadku może jedynie stanowić teoretyczną podstawę dla poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dlaczego ta lub inna jednostka wytworzyła taki a nie inny obiekt - traktowany jednak jako obiekt naturalny, dany powszechnemu doświadczeniu społecznemu; nie może natomiast w żadnej mierze stanowić podstawy refleksji nad owym obiektem jako specyficznym faktem społecznym - korelatem społecznej świadomości artystycznej. Tymczasem dla refleksji tej zasadnicze znaczenie mają okoliczności składające się na społeczno-historyczny kontekst uznania rzeczowego obiektu za dzieło sztuki o tych lub innych własnościach, nie zaś - okoliczności, w których obiekt ów został wytworzony w rezultacie faktu, że jego twórcę charakteryzował określony repertuar indywidualnych cech psychicznych.<br> Uwagi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego