Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
z 'jaźnią oświeconą' jedynie
w swojej pierwotnej postaci. Do tej pierwotnej postaci można dotrzeć dopiero
po usunięciu przesłaniających ją pragnień, i dlatego orędownicy tej teorii
postulowali konieczność oczyszczania 'jaźni jednostkowej', a więc przejścia od
stanu skalania do stanu nieskalania. Jako metafory oczyszczania jaźni często
używali motywu lustra, pokrytego grubą warstwą kurzu. Twierdzili, że jaźń
człowieka nieoświeconego przypomina zakurzone lustro, natomiast jaźń
człowieka oświeconego, tożsamego z 'buddą' można porównać do lustra
czystego. Oczyszczanie lustra nie jest jego przekształcaniem. To samo można
powiedzieć o 'jaźni jednostkowej', niemniej jednak mamy tu do czynienia
z jakościową zmianą w jej obrębie, ponieważ zostaje usunięte to, co
z 'jaźnią oświeconą' jedynie <br>w swojej pierwotnej postaci. Do tej pierwotnej postaci można dotrzeć dopiero <br>po usunięciu przesłaniających ją pragnień, i dlatego orędownicy tej teorii <br>postulowali konieczność oczyszczania 'jaźni jednostkowej', a więc przejścia od <br>stanu skalania do stanu nieskalania. Jako metafory oczyszczania jaźni często <br>używali motywu lustra, pokrytego grubą warstwą kurzu. Twierdzili, że jaźń <br>człowieka nieoświeconego przypomina zakurzone lustro, natomiast jaźń <br>człowieka oświeconego, tożsamego z 'buddą' można porównać do lustra <br>czystego. Oczyszczanie lustra nie jest jego przekształcaniem. To samo można <br>powiedzieć o 'jaźni jednostkowej', niemniej jednak mamy tu do czynienia <br>z jakościową zmianą w jej obrębie, ponieważ zostaje usunięte to, co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego