Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 24
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
na godzinę pociąg-pocisk (szinkansen), gdy w Europie prędkość pociągów pospiesznych była dwa razy niższa. Tylko Francuzi podjęli wyzwanie i wymyślili konkurencyjny TGV, czyli "pociąg o wielkiej prędkości". Koszt pierwszej linii Paryż-Lyon, uruchomionej w 1981 r., wożącej rocznie przeszło 20 mln pasażerów, zwrócił się po 11 latach. TGV rozwija maksymalną prędkość 513 km/godz., a maksymalną podróżną 350 km/godz. Pozwoliło to skrócić jazdę na trasie Paryż-Lille do 60 minut. Do roku 2025 TGV ma mieć w samej Francji 4700 km linii. Licencje TGV kupiło kilka krajów: USA (stan Teksas); Kanada (Montreal-Toronto), Hiszpania, Korea Płd. (Seul-Pusan; 400
na godzinę pociąg-pocisk (<orig>szinkansen</>), gdy w Europie prędkość pociągów pospiesznych była dwa razy niższa. Tylko Francuzi podjęli wyzwanie i wymyślili konkurencyjny TGV, czyli "pociąg o wielkiej prędkości". Koszt pierwszej linii Paryż-Lyon, uruchomionej w 1981 r., wożącej rocznie przeszło 20 mln pasażerów, zwrócił się po 11 latach. TGV rozwija maksymalną prędkość 513 km/godz., a maksymalną podróżną 350 km/godz. Pozwoliło to skrócić jazdę na trasie Paryż-Lille do 60 minut. Do roku 2025 TGV ma mieć w samej Francji 4700 km linii. Licencje TGV kupiło kilka krajów: USA (stan Teksas); Kanada (Montreal-Toronto), Hiszpania, Korea Płd. (Seul-Pusan; 400
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego