Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
że był on znacznie mniej teoretycznie skodyfikowany niż klasycyzm renesansowy. Zresztą byli malarze, którzy w teorii opowiadali się za klasycyzmem, a w praktyce zdradzali klasycyzm na rzecz manieryzmu (np. Vasari). Inni - zależnie od gatunku - manierystami bywali w kompozycjach, klasykami - w portretach.
Aby zilustrować przemiany na drodze od klasycyzmu renesansowego do manieryzmu (oczywiście kosztem pewnego uproszczenia), powiemy, że klasyczna była sztuka Rafaela z jej lekkością i wdziękiem, manierystyczna zaś sztuka Michała Anioła z jej głębokością i grozą, szczególnie późniejsza twórczość Michała Anioła po 1525 r. - z jego Sądem Ostatecznym.
Czy Sępa można nazwać poetą manieryzmu? Czy ten porządkujący termin okaże się dla
że był on znacznie mniej teoretycznie skodyfikowany niż klasycyzm renesansowy. Zresztą byli malarze, którzy w teorii opowiadali się za klasycyzmem, a w praktyce zdradzali klasycyzm na rzecz manieryzmu (np. Vasari). Inni - zależnie od gatunku - manierystami bywali w kompozycjach, klasykami - w portretach.<br>Aby zilustrować przemiany na drodze od klasycyzmu renesansowego do manieryzmu (oczywiście kosztem pewnego uproszczenia), powiemy, że klasyczna była sztuka Rafaela z jej lekkością i wdziękiem, manierystyczna zaś sztuka Michała Anioła z jej głębokością i grozą, szczególnie późniejsza twórczość Michała Anioła po 1525 r. - z jego Sądem Ostatecznym.<br>Czy Sępa można nazwać poetą manieryzmu? Czy ten porządkujący termin okaże się dla
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego