Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
ścianie izby, w postaci druku dewocyjnego, zawsze nawiązywał do schematu ikonograficznego, znanego z kościołów i propagandy dewocyjnej (staloryty i miedzioryty). Na pograniczach etniczno-kulturowych są wyraźnie widoczne wpływy: na wschodzie prawosławia i grekokatolicyzmu, na zachodzie i północy - luteranizmu. Charakterystyczne są pod tym względem przykłady malarstwa na deskach z tzw. kręgu muszyńskiego, okolic Nowego Sącza, Grybowa, Jasła, Sanoka. Urok obrazów, pochodzących z łemkowskich cerkiewek, wiele zawdzięcza przenikaniu wpływów. Surowy schemat bizantyjski został prze- łamany ciepłym akcentem katolickiej tradycji zachodniej. Wprowadza to nastrój pewnej infantylizacji, uroczej naiwności.
Równie wyraziście rysuje się specyfika malarstwa na szkle na Śląsku. Widoczna jest zwłaszcza, gdy się obserwuje
ścianie izby, w postaci druku dewocyjnego, zawsze nawiązywał do schematu ikonograficznego, znanego z kościołów i propagandy dewocyjnej (staloryty i miedzioryty). Na pograniczach etniczno-kulturowych są wyraźnie widoczne wpływy: na wschodzie prawosławia i grekokatolicyzmu, na zachodzie i północy - luteranizmu. Charakterystyczne są pod tym względem przykłady malarstwa na deskach z tzw. kręgu muszyńskiego, okolic Nowego Sącza, Grybowa, Jasła, Sanoka. Urok obrazów, pochodzących z łemkowskich cerkiewek, wiele zawdzięcza przenikaniu wpływów. Surowy schemat bizantyjski został prze- łamany ciepłym akcentem katolickiej tradycji zachodniej. Wprowadza to nastrój pewnej infantylizacji, uroczej naiwności. <br>Równie wyraziście rysuje się specyfika malarstwa na szkle na Śląsku. Widoczna jest zwłaszcza, gdy się obserwuje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego