Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
że nawet w utworach, których pierwowzory łatwo wskazać, autor poematu Cztery doby roku pozostawił wyraziste piętno twórczej osobowości. Wystarczy porównać wymieniony utwór z Gessnerowskim Der Herbst Morgen. Tityrus und Menalkas. Nawet w konwencjonalnych utworach Reklewskiego widoczna jest nieświadoma zapewne dążność autora do przełamywania konwencji, do odchodzenia od umownych rekwizytów i nasycania tkanki wiersza szczegółami i detalami – można rzec – realistycznymi, zaobserwowanymi w otoczeniu. W poezji autora Jolenty z tym, co typowe i ogólne zmaga się to, co szczególne, indywidualne, własne, przeżyte. Napór pierwiastków poetyckich stanowiących pochodną konkretnej osobowości autora przyczynia się do powstawania rodzaju liryzmu, który rozkwitnie dopiero w poezji
że nawet w utworach, których pierwowzory łatwo wskazać, autor poematu Cztery doby roku pozostawił wyraziste piętno twórczej osobowości. Wystarczy porównać wymieniony utwór z Gessnerowskim Der Herbst Morgen. Tityrus und Menalkas. Nawet w konwencjonalnych utworach Reklewskiego widoczna jest nieświadoma zapewne dążność autora do przełamywania konwencji, do odchodzenia od umownych rekwizytów i nasycania tkanki wiersza szczegółami i detalami – można rzec – realistycznymi, zaobserwowanymi w otoczeniu. W poezji autora Jolenty z tym, co typowe i ogólne zmaga się to, co szczególne, indywidualne, własne, przeżyte. Napór pierwiastków poetyckich stanowiących pochodną konkretnej osobowości autora przyczynia się do powstawania rodzaju liryzmu, który rozkwitnie dopiero w poezji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego