Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
ma szkoły klasycznego, hieratycznego gestu, tak nie ma także szkoły klasycznego wiersza. Nasi aktorzy znają wiersz shakespeare'owski, wiersz romantyczny oraz wiersz komediowy - wiersz Moliére'a i Fredry. Umieją mówić wiersz, który zostawia im "luzy" interpretacyjne, wiersz, który łatwo da się zamienić w prozę, który łatwo poddaje się możliwościom realizmu, czy raczej naturalizmu scenicznego. Umieją mówić wiersz, któremu towarzyszy ekspresja mimiczna, gra rekwizytem, sytuacja sceniczna. U Racine'a nie ma nic - nic poza tą gładką, chłodną wstęgą trzynastozgłoskowca. Nb. polski trzynastozgłoskowiec i tak już bardzo przybliża Racine'a polskiej tradycji scenicznej. Jest znacznie swobodniejszy i rozlewniejszy od aleksandrynu, którego strome, ostre kadencje jeszcze bardziej krępują
ma szkoły klasycznego, hieratycznego gestu, tak nie ma także szkoły klasycznego wiersza. Nasi aktorzy znają wiersz shakespeare'owski, wiersz romantyczny oraz wiersz komediowy - wiersz Moliére'a i Fredry. Umieją mówić wiersz, który zostawia im "luzy" interpretacyjne, wiersz, który łatwo da się zamienić w prozę, który łatwo poddaje się możliwościom realizmu, czy raczej naturalizmu scenicznego. Umieją mówić wiersz, któremu towarzyszy ekspresja mimiczna, gra rekwizytem, sytuacja sceniczna. U Racine'a nie ma nic - nic poza tą gładką, chłodną wstęgą trzynastozgłoskowca. Nb. polski trzynastozgłoskowiec i tak już bardzo przybliża Racine'a polskiej tradycji scenicznej. Jest znacznie swobodniejszy i rozlewniejszy od aleksandrynu, którego strome, ostre kadencje jeszcze bardziej krępują
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego