Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
W słynnej rozmowie Fausta z Mefistofelesem u Goethego Mefisto przedstawia siebie jako "siłę, która ciągle mówi: nie". Jest coś zadziwiającego w formule Hegla, w której mamy połączenie słowa "wolność" ze słowem "musi": wolność musi przejawić się jako negatywność. Czy przymus ten nie jest sprzeczny z wolnością? Czy przymus w kierunku negatywności nie świadczy o czymś więcej niż o samej tylko wolności? U Goethego przymus negatywności płynął nie z wolności, ale z wnętrza niepojętej siły, której personifikacją jest Mefistofeles. Siłą tą jest gotowość do buntu bezwarunkowego i powszechnego, podjętego bez żadnego uprzedniego ideału i przeciw wszelkiej nadziei. Na gruncie religii i teologii
W słynnej rozmowie Fausta z Mefistofelesem u Goethego Mefisto przedstawia siebie jako "siłę, która ciągle mówi: nie". Jest coś zadziwiającego w formule Hegla, w której mamy połączenie słowa "wolność" ze słowem "musi": wolność musi przejawić się jako negatywność. Czy przymus ten nie jest sprzeczny z wolnością? Czy przymus w kierunku negatywności nie świadczy o czymś więcej niż o samej tylko wolności? U Goethego przymus negatywności płynął nie z wolności, ale z wnętrza niepojętej siły, której personifikacją jest Mefistofeles. Siłą tą jest gotowość do buntu bezwarunkowego i powszechnego, podjętego bez żadnego uprzedniego ideału i przeciw wszelkiej nadziei. Na gruncie religii i teologii
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego