Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
co obecne. Wolność jako nieobecność daje o sobie znać za pośrednictwem bólu, który jest obecny w naszej nostalgii, nie ziszczonym pragnieniu, poczuciu osamotnienia, w doznaniu obrzydzenia, z jakim reagujemy na ludzki tłum. Niekiedy eksploduje ona aktem woli. Wtedy głośno lub niesłyszalnie wypowiadamy słówko: nie. Bo "wolność jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić". W tym punkcie porównuje się niekiedy antropologię Sartre'a z teodyceą Kartezjusza. Wskazuje się na fakt, że Sartre przyznaje człowiekowi wolność nieograniczoną, taką samą, jaką Kartezjusz przypisał Bogu. Sartre napisał: Jeżeli człowieka nie można zdefiniować, to tylko dlatego, że wpierw jest on niczym. Człowiek
co obecne. Wolność jako nieobecność daje o sobie znać za pośrednictwem bólu, który jest obecny w naszej nostalgii, nie ziszczonym pragnieniu, poczuciu osamotnienia, w doznaniu obrzydzenia, z jakim reagujemy na ludzki tłum. Niekiedy eksploduje ona aktem woli. Wtedy głośno lub niesłyszalnie wypowiadamy słówko: nie. Bo "wolność jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić". W tym punkcie porównuje się niekiedy antropologię Sartre'a z teodyceą Kartezjusza. Wskazuje się na fakt, że Sartre przyznaje człowiekowi wolność nieograniczoną, taką samą, jaką Kartezjusz przypisał Bogu. Sartre napisał: <q>Jeżeli człowieka nie można zdefiniować, to tylko dlatego, że wpierw jest on niczym. Człowiek
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego