Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
miejsce w akcie 'oświecenia', to zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, czyli, inaczej mówiąc, przejście od dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania do sprzecznej tożsamości podmiotu i przedmiotu poznania. Z tego powodu praktyka zen różni się od praktyk religijnych, które z zasady mają
prowadzić do samodoskonalenia. Dla podkreślenia tego faktu mistrzowie zen
często negowali istnienie praktyki religijnej zen. Świadczą o tym na przykład
następujące słowa Mazu: "'Droga' nie zawiera praktyki. Jeśli ktoś uważa, że
'drogę' osiąga się dzięki praktyce, taka praktyka przynosi katastrofalne skutki".
Orędownicy 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' odrzucali koncepcję
praktyki polegającej na 'stawaniu się buddą' (chiń. zuofuo; jap. sabutsu). Z punktu widzenia 'logiki
miejsce w akcie 'oświecenia', to zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, czyli, inaczej mówiąc, przejście od dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania do sprzecznej tożsamości podmiotu i przedmiotu poznania. Z tego powodu praktyka zen różni się od praktyk religijnych, które z zasady mają <br>prowadzić do samodoskonalenia. Dla podkreślenia tego faktu mistrzowie zen <br>często negowali istnienie praktyki religijnej zen. Świadczą o tym na przykład <br>następujące słowa Mazu: "'Droga' nie zawiera praktyki. Jeśli ktoś uważa, że <br>'drogę' osiąga się dzięki praktyce, taka praktyka przynosi katastrofalne skutki". <br>Orędownicy 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' odrzucali koncepcję <br>praktyki polegającej na 'stawaniu się buddą' (chiń. zuofuo; jap. sabutsu). Z punktu widzenia 'logiki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego