Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
dekoracyjna. Nie ma jej również na Pomorzu" (Fryś-Pietraszkowa, 1988, s. 118).
W tkactwie ludowym najczęściej występowała technika splotu płóciennego, powstała przez przeplecenie prostopadłych do siebie nitek przędzy, raz nad i raz pod nitką osnowy. Jest to splot dwunicielnicowy, umożliwiający rozwinięte warianty przy zastosowaniu deseczki i iglicy, a także dodatkowych nicielnic. Splotem tym tkano także sukna na portki góralskie, gunie, sukmany - ale sukna te formowano w foluszniach. Splot płócienny jest także podstawą tkanin ażurowych, i bardziej skomplikowanych - dwuosnowowych, podwójnych, w których rewers stanowi. odwrotność kolorystyczną awersu. Przy użyciu 4-12 nicielnic wykonywano ozdobne wzory kostkowe.
Tasiemki do zapasek tkano zbliżonym, dwunicielnicowym
dekoracyjna. Nie ma jej również na Pomorzu"&lt;/&gt; (Fryś-Pietraszkowa, 1988, s. 118). <br>W tkactwie ludowym najczęściej występowała technika splotu płóciennego, powstała przez przeplecenie prostopadłych do siebie nitek przędzy, raz nad i raz pod nitką osnowy. Jest to splot dwunicielnicowy, umożliwiający rozwinięte warianty przy zastosowaniu deseczki i iglicy, a także dodatkowych nicielnic. Splotem tym tkano także sukna na portki góralskie, gunie, sukmany - ale sukna te formowano w foluszniach. Splot płócienny jest także podstawą tkanin ażurowych, i bardziej skomplikowanych - dwuosnowowych, podwójnych, w których rewers stanowi. odwrotność kolorystyczną awersu. Przy użyciu 4-12 nicielnic wykonywano ozdobne wzory kostkowe. <br>Tasiemki do zapasek tkano zbliżonym, dwunicielnicowym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego