Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
dualizm
podmiotu i przedmiotu poznania, skoro w każdym akcie przedmiotowego
poznania dualizm ten na nowo się konstytuuje?
W odróżnieniu od Heideggera Nishida przyznaje otwarcie, że jego
stanowisko jest w pewnym sensie dogmatyczne. Odwołuje się bowiem do
filozoficznej tradycji Wschodu, w której po procesie demontażu przystąpiono

do konstruowania wizji rzeczywistości jako 'nicości absolutnej'. Nishida
odrzuca jednak tradycyjną buddyjską terminologię, bardzo rzadko odwołuje
się do sutr buddyjskich czy komentarzy, nieustannie prowadzi dialog z filozofią
zachodnią. Nishida tworzy nowe terminy filozoficzne, takie jak 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' czy 'odwrotna polaryzacja', jednak tworząc
'filozofię nicości' (jap. mu no tetsugaku), korzysta obficie z aparatu
pojęciowego filozofii zachodniej
dualizm <br>podmiotu i przedmiotu poznania, skoro w każdym akcie przedmiotowego <br>poznania dualizm ten na nowo się konstytuuje? <br>W odróżnieniu od Heideggera Nishida przyznaje otwarcie, że jego <br>stanowisko jest w pewnym sensie dogmatyczne. Odwołuje się bowiem do <br>filozoficznej tradycji Wschodu, w której po procesie demontażu przystąpiono <br>&lt;page nr=305&gt;<br>do konstruowania wizji rzeczywistości jako 'nicości absolutnej'. Nishida <br>odrzuca jednak tradycyjną buddyjską terminologię, bardzo rzadko odwołuje <br>się do sutr buddyjskich czy komentarzy, nieustannie prowadzi dialog z filozofią <br>zachodnią. Nishida tworzy nowe terminy filozoficzne, takie jak 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' czy 'odwrotna polaryzacja', jednak tworząc <br>'filozofię nicości' (jap. mu no tetsugaku), korzysta obficie z aparatu <br>pojęciowego filozofii zachodniej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego