Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pozostaje ono
nieznanym.
Warto zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia logiki 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości' buddyjskie pojęcie 'niewiedzy' (sanskr. avidya;
chiń. wuming; jap. mumyo ) nie oznacza po prostu nieznajomości buddyjskiej
doktryny, ale odnosi się do fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości,
jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu.
'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna
struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
jest ona bowiem tylko jednym z aspektów sprzecznej tożsamości dualizmu
i niedualizmu. 'Oświecenie' nie może być traktowane jako przedmiotowy cel
starań podmiotu, a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się
jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż
pozostaje ono <br>nieznanym. <br>Warto zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia logiki 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości' buddyjskie pojęcie 'niewiedzy' (sanskr. avidya; <br>chiń. wuming; jap. mumyo ) nie oznacza po prostu nieznajomości buddyjskiej <br>doktryny, ale odnosi się do fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości, <br>jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu. <br>'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna <br>struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>jest ona bowiem tylko jednym z aspektów sprzecznej tożsamości dualizmu <br>i niedualizmu. 'Oświecenie' nie może być traktowane jako przedmiotowy cel <br>starań podmiotu, a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się <br>jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego