Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
Istniała jednak wspólnota w ujmowaniu spraw zasadniczych, istniała wspólnota w pewnych manierach pisania. A jej podstawą było traktowanie ekspresji jako punktu wyjścia wszelkiej działalności artystycznej i jej głównej wartości oraz przekonanie, że krytyk winien poznawać dzieło, którym się zajmuje, metodą wczucia, a więc powinien ujawniać własną indywidualność poprzez szczególny typ obcowania z utworem. Empatia - podkreślam raz jeszcze - nie równała się rezygnacji z własnej indywidualności, nie równała się podporządkowaniu jej - dziełu, stanowić miała obcowanie dwu niezależnych i równych sobie podmiotów. Ekspresja i empatia wpływały za zakres i charakter żądań, jakie wobec literatury wysuwano, określały to także, co za Jaussem nazwać można horyzontem
Istniała jednak wspólnota w ujmowaniu spraw zasadniczych, istniała wspólnota w pewnych manierach pisania. A jej podstawą było traktowanie ekspresji jako punktu wyjścia wszelkiej działalności artystycznej i jej głównej wartości oraz przekonanie, że krytyk winien poznawać dzieło, którym się zajmuje, metodą wczucia, a więc powinien ujawniać własną indywidualność poprzez szczególny typ obcowania z utworem. Empatia - podkreślam raz jeszcze - nie równała się rezygnacji z własnej indywidualności, nie równała się podporządkowaniu jej - dziełu, stanowić miała obcowanie dwu niezależnych i równych sobie podmiotów. Ekspresja i empatia wpływały za zakres i charakter żądań, jakie wobec literatury wysuwano, określały to także, co za Jaussem nazwać można horyzontem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego