Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
prawdziwość tej wizji jest weryfikowana w doświadczeniu 'oświecenia',
dostępnym (przynajmniej teoretycznie) dla każdego. Nishida wybiera jednak
drogę filozoficznego opisu, a nie religijnego dyskursu, wychodząc z założenia, iż dogłębna analiza procesu ludzkiego poznania musi prowadzić do tych samych
wniosków, co doświadczenie 'oświecenia'. Podkreśla, że 'oświecenie' jako
wejrzenie we własną naturę oznacza odkrycie, iż wewnętrzną strukturą
rzeczywistości jest 'absolutnie sprzeczna samotożsamość', czyli 'logika paradoksu'.
Rozważania Nishidy prowadzą do wniosku, że wypowiedzi mistrzów zen
nie są alogiczne (irracjonalne) w tym sensie, iż stanowią chaotyczny
i przypadkowy zlepek słów. Są one logiczne, ponieważ konsekwentnie uznają
paradoks za prawdę. Nishida zwracał uwagę na to, że 'absolutnie
prawdziwość tej wizji jest weryfikowana w doświadczeniu 'oświecenia', <br>dostępnym (przynajmniej teoretycznie) dla każdego. Nishida wybiera jednak <br>drogę filozoficznego opisu, a nie religijnego dyskursu, wychodząc z założenia, iż dogłębna analiza procesu ludzkiego poznania musi prowadzić do tych samych <br>wniosków, co doświadczenie 'oświecenia'. Podkreśla, że 'oświecenie' jako <br>wejrzenie we własną naturę oznacza odkrycie, iż wewnętrzną strukturą <br>rzeczywistości jest 'absolutnie sprzeczna samotożsamość', czyli 'logika paradoksu'.<br>Rozważania Nishidy prowadzą do wniosku, że wypowiedzi mistrzów zen <br>nie są alogiczne (irracjonalne) w tym sensie, iż stanowią chaotyczny <br>i przypadkowy zlepek słów. Są one logiczne, ponieważ konsekwentnie uznają <br>paradoks za prawdę. Nishida zwracał uwagę na to, że 'absolutnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego