Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Qui tollis ­ Quoniam) lub czteroodcinkowy (Et in terra ­ Qui tollis ­ Quoniam ­ Cum Sancto), Credo ­ często pięcioodcinkowy (Patrem ­ Et incarnatus ­ Et resurrexit ­ Et in unam ­ Et vitam), Sanctus wraz z Benedictus ­ pięcioodcinkowy (Sanctus ­ Pleni ­ Hosanna ­ Benedictus ­ Hosanna) i Agnus Dei ­ trzy- lub czteroodcinkowy (w drugim przypadku z wyróżnioną strukturą Dona nobis pacem). Można by oczywiście komentować przykłady dalszych zróżnicowań rozczłonkowań i w konsekwencji ograniczyć zakres problematyki do zagadnień architektonicznych. Takie ograniczenie w przypadku mszy XX-wiecznych nie w pełni oddaje istotę zagadnienia, a literowy zapis struktury architektonicznej jest tu po prostu mniej przydatny. Chciałbym więc podjąć próbę innego spojrzenia na formę cyklu
Qui tollis ­ Quoniam</>) lub czteroodcinkowy (<foreign lang="lat">Et in terra ­ Qui tollis ­ Quoniam ­ Cum Sancto</>), <foreign lang="lat">Credo</> ­ często pięcioodcinkowy (<foreign lang="lat">Patrem ­ Et incarnatus ­ Et resurrexit ­ Et in unam ­ Et vitam</>), <name type="tit">Sanctus</> wraz z <name type="tit">Benedictus</> ­ pięcioodcinkowy (<foreign lang="lat">Sanctus ­ Pleni ­ Hosanna ­ Benedictus ­ Hosanna</>) i <foreign lang="lat">Agnus Dei</> ­ trzy- lub czteroodcinkowy (w drugim przypadku z wyróżnioną strukturą <foreign lang="lat">Dona nobis pacem</>). Można by oczywiście komentować przykłady dalszych zróżnicowań rozczłonkowań i w konsekwencji ograniczyć zakres problematyki do zagadnień architektonicznych. Takie ograniczenie w przypadku mszy XX-wiecznych nie w pełni oddaje istotę zagadnienia, a literowy zapis struktury architektonicznej jest tu po prostu mniej przydatny. Chciałbym więc podjąć próbę innego spojrzenia na formę cyklu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego