Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pojęciem 'jaźni zwyczajnej' w naukach mistrzów zen. Zachowanie 'jaźni
zwyczajnej' w akcie 'oświecenia' wskazuje na to, że nie polega on na
przekształceniu 'jaźni zwyczajnej' w 'jaźń oświeconą' (chiń. putixin; jap.
bodaishin), co potwierdza tezę Nishidy, iż relacja 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni
oświeconej' ('buddy') powinna być rozpatrywana z punktu widzenia 'logiki
paradoksu'.

2.1.2. 'OŚWIECENIE' JAKO 'NIEROZRÓŻNIAJĄCE ROZRÓŻNIANIE'
O tym, że relację 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' należy rozumieć
zgodnie z 'logiką paradoksu' jako sprzeczną tożsamość przeciwieństw,
świadczy także paradoksowa definicja 'oświecenia' jako 'nierozróżniającego
rozróżniania' (jap. mufumbetsu no fumbetsu). Określenia tego używał
Daisetsu Suzuki, a Nishida przejął je od niego, podkreślając
pojęciem 'jaźni zwyczajnej' w naukach mistrzów zen. Zachowanie 'jaźni <br>zwyczajnej' w akcie 'oświecenia' wskazuje na to, że nie polega on na <br>przekształceniu 'jaźni zwyczajnej' w 'jaźń oświeconą' (chiń. putixin; jap. <br>bodaishin), co potwierdza tezę Nishidy, iż relacja 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni <br>oświeconej' ('buddy') powinna być rozpatrywana z punktu widzenia 'logiki <br>paradoksu'. <br>&lt;page nr=59&gt;<br>&lt;tit&gt;2.1.2. 'OŚWIECENIE' JAKO 'NIEROZRÓŻNIAJĄCE ROZRÓŻNIANIE'&lt;/&gt; <br>O tym, że relację 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' należy rozumieć <br>zgodnie z 'logiką paradoksu' jako sprzeczną tożsamość przeciwieństw, <br>świadczy także paradoksowa definicja 'oświecenia' jako 'nierozróżniającego <br>rozróżniania' (jap. mufumbetsu no fumbetsu). Określenia tego używał <br>Daisetsu Suzuki, a Nishida przejął je od niego, podkreślając
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego