Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wysiłki
będą na próżno". 'Prawdziwa pustka' określana jest bowiem także mianem
'pustki nieosiągalnej' (chiń. bukedekong; jap. fukatokuku).
Huangbo podkreślał, że poszukiwanie 'oświecenia' oznacza, iż 'budda' ('jaźń
jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy') szuka samego siebie.
Huangbo nauczał: "W 'oświeceniu' nie ma niczego, co można osiągnąć".
Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu', 'natury buddy' nie można "ani
uchwycić, ani pozbyć się jej", ponieważ nie można jej uprzedmiotowić.
Według Masao Abe, 'oczekiwanie na oświecenie' (chiń. daiwu; jap. taigo)
jest związane z przekonaniem, że 'oświecenie' musi pojawić się wcześniej czy
później jako rezultat praktyki religijnej. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
osiąganie 'oświecenia' jako przedmiotowego
wysiłki <br>będą na próżno".&lt;/&gt; 'Prawdziwa pustka' określana jest bowiem także mianem <br>'pustki nieosiągalnej' (chiń. bukedekong; jap. fukatokuku). <br>Huangbo podkreślał, że poszukiwanie 'oświecenia' oznacza, iż 'budda' ('jaźń <br>jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy') szuka samego siebie. <br>Huangbo nauczał: "W 'oświeceniu' nie ma niczego, co można osiągnąć". <br>Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu', 'natury buddy' nie można "ani <br>uchwycić, ani pozbyć się jej", ponieważ nie można jej uprzedmiotowić. <br>Według Masao Abe, 'oczekiwanie na oświecenie' (chiń. daiwu; jap. taigo) <br>jest związane z przekonaniem, że 'oświecenie' musi pojawić się wcześniej czy <br>później jako rezultat praktyki religijnej. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>osiąganie 'oświecenia' jako przedmiotowego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego