diagnostyczno–generalizujący model nauki zbliża ją do poznawania konkretnych potrzeb i sytuacji, stwarzając równocześnie podstawy do odkryć istotnych stosunków zachodzących w świecie.<page nr=268><br><au> STEFAN ZIEMSKI<br>Instytut Polityki Naukowej<br>i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie</></><br><br><br><div type="art" sex="m"><tit>Modernizacja Pojęcia „Wychowanie" W Świetle Raportów O Stanie Oświaty</><br>W ostatnich latach, w okresie rozwoju planowania perspektywicznego, opierając się na ekspertyzach i prognozach, powstała nowa wiedza o wychowaniu, zawarta w różnych raportach o stanie oświaty, sporządzonych w skali jednego lub więcej krajów. Rozwój cybernetyki, teorii systemów, teorii informacji umożliwił badania nad bardzo złożonymi układami, umożliwił analizę funkcjonowania systemów społecznych, gospodarczych czy oświatowych. Ujęcie systemowe, traktujące człowieka jako